שתלים

על ידי : לביב חאזן ב יום חמישי, 3 בינואר 2013 | 1:48:00 אחה״צ


אז מה זה בעצם השתלת שיניים: השתלת שיניים הינה שיטת טיפול במהלכה ממלאים חוסר בשיניים בתחליף מלאכותי הלא הוא השתל הדנטלי. לשם המחשה בצורה הכי פשוטה משול התהליך לתליית תמונה על הקיר. איך? קודחים חור בקיר, מכניסים דיבל, לתוכו מבריגים בורג ועליו תולים את התמונה. כאן, בטיפול שיניים הכרוך בהשתלת שן, קודחים חור בעצם הלסת, מבריגים שתל, מרכיבים עליו מבנה ועליו את הכתר.

מאיזה חומרים עשויים השתלים המשמשים להשתלת שן : רוב השתלים הנפוצים עשויים מסגסוגת טיטניום. כלומר, תרכובת של טיטניום עם מתכות נוספות שיוצרות יחדיו בורג מתכת חזק במיוחד המתאים להשתלות שיניים.
ומדוע טיטניום? מסתבר שמתכת זו נקלטת על ידי העצם הטבעית שעוטפת אותה. למעשה, תאי העצם החדשים שנוצרים בעקבות עקירת שן או הקידוח שנעשה בעצם הלסת, נצמדים אל הטיטניום ו"מתייחסים" אליה כאל עצם טבעית.
קשר הדוק זה בין העצם החיה לשתל יוצר את הבסיס של השתלת שיניים ומאפשר הרכבת: מבנה, כתר, גשר, או אפילו חיבור אל שיניים תותבות. ואכן בשנים האחרונות מציעים רופאי שיניים לבצע הרכבת תותבות על שתלים  אם הדבר מתאפשר.

איך מתבצעת השתלת שיניים הלכה למעשה : קיימות שתי שיטות עיקריות לביצוע השתלות שיניים. הקלאסית והקצרה. למעשה, שתי שיטות אלה מייצגות שתי אסכולות שונות.
האסכולה הקלאסית - מעדיפה לתת לזמן לעשות את שלו וכך תהליך השתלת שן יכול להימשך 3-6 חודשים כדי לאפשר לשתל להיקלט בעצם הלסת מבלי שישתתף בתהליך לעיסת מזון עד ליום הרכבת הכתר הסופי.
האסכולה הקצרה - בהתחשב בנתוני עצם הלסת (עובייה, גובהה וצפיפותה) ובעוד גורמים המשפיעים על טיפול שיניים מסוג זה, ניתן לבצע השתלת שיניים ממוחשבת במלואה - מעקירת שן דרך הרכבת שתל דנטלי ועד    
       הלבשת כתר - השתלת שיניים ביום אחד.
       כך או אחרת, בשתי השיטות, מבחינת סדר הפעולות, תהליך השתלת שן די דומה:
       אבחון וייעוץ - הכולל צילום פנורמי צילום C.T.) ובדיקה יסודית של הרופא המשתיל.
       רק לאחר הבדיקה  אפשר להעריך את מחיר השתלת שיניים.
       ביצוע הרדמה - ברוב המקרים מתבצעת הרדמה מקומית, לעיתים נדירות הרדמה כללית
       השתלת שן - חתך בחניכיים, קידוח בעצם הלסת, הברגת השתל, תפירת החתך.
       מבנה וכתר - בשיטה הקלאסית יורכבו לאחר כמה חודשים.
       בשיטה הקצרה כבר עם סיום הברגת השתל  

מה יכול לפגום בסיכויי ההצלחה של השתלות שיניים : כאמור סיכויי ההצלחה של השתלות שיניים נעים הם כ-95%. הגורמים העיקריים שפוגעים בסיכויי ההצלחה הם: עישון, סכרת, ובריחת סידן (אוסטיאופורוזיס). זאת כמובן בתנאי שהאבחנה הרפואית והבדיקות המקדימות הצביעו על מצב בריאותי תקין. 

איך תראה השתלת שיניים בעתיד : כבר היום נכנסות טכנולוגיות חדשות לתחום רפואת השיניים. לא ירחק היום ויהיו השתלות שיניים בלייזר, דבר שיקצר את משך הטיפול, עם טיפול מדוייק יותר, בטוח יותר עד כדי ביצוע מהפכה בתחום שיקום הפה.

כמו כן, חשוב לזכור, השתלת שיניים היא ניתוח לכל דבר. המקום רגיש לזיהום ומכאן קיימת חשיבות יתירה שהסטריליזציה במרפאת השיניים ושל המכשור הרפואי תהיה קפדנית ביותר. בנוסף, יש למלא אחר הוראות הרופא כמו נטילת אנטיביוטיקה עוד לפני ביצוע השתלת שיניים. בתום התהליך יש להישמע להוראות הרופא בדבר סוגי המזון המומלצים (קשה/רך/חם/קר), פעילות גופנית ורמת המאמץ המותרים, וכמובן לא ל"דלג" או "לשכוח" לטול את התרופות המומלצות כולל משככי כאבים.

התהליך של השתלת שיניים



אין ספק שאיכות חיינו משתפרת בזכות טיפולי שיניים ולא רק מבחינה אסתטית ,לאלה מאיתנו הסובלים מבעיות בשיניים
קיים קושי רב בכל הנוגע לאכילת מזון ותהליך האכילה לרוב מלווה בכאבים ובהרגשה לא נעימה ,כאשר מדובר בחוסר שיניים ,הרי המצב חמור שבעתיים
,מצב בו אנו זקוקים לטיפול השתלת שיניים אומר שהגענו לתהליך מורכסב אך לא בהכרח תהליך טיפולי קשה
אנו בתדהר-מרכזים רפואיים להשתלות שיניים מציעים לכם טיפול השתלה מלא,יעוץ חינם וקיום ועדה רפואית של מספר רופאים על מנת להגיע להחלטה
הטיפולית הטובה ביותר עבור השיניים שלכם.

להלן תהליך השתלת שיניים בקצרה:

בדיקת הבעיה-הגעה ליעוץ חינם אצל רופא השיניים על מנת להחליט באם דרושה השתלה שכן לעיתים פתרון הבעיה הינו בטיפול שורש והלבשת מבנה וכתר
במידה ותהליך ההשתלה נבחר-יש לבצע צילום פנורמי וצילום CT כדי לוודא במדויק את מהלך הטיפול
כאשר מבצעים השתלת שיניים  מבצעים תהליך בו  מבצעים קידוח של חור אליו מכניסים את השתל,ואליומצטרף מבנה וכתר זמני
בסוף התהליך מוחלף הכתר הזמנילכתר חרסינה קבוע