תותבות שיניים

על ידי : לביב חאזן ב יום חמישי, 3 בינואר 2013 | 2:25:00 אחה״צ

מה הן תותבות שיניים :  הינן מתקן מלאכותי שמחליף שיניים טיבעיות. ישנה תותבת אשר מחליפה רק חלק מהשיניים ואחרת מחליפה את כולן. באופן כללי, ניתן למנות שלושה סוגים עיקריים של תותבות שיניים: תותבות קבועות, תותבות זמניות ותותבות נשלפות. מטרתן של תותבות שיניים היא יצירת מראה אסתטי בעל יכולת של תפקוד שיניים מלא.

תותבות שיניים - הסוגים :
תותבות זמניות מיועדות כפתרון זמני אסתטי עד השלמת השיקום המלא של השיניים. תותבות זמניות חלקיות, מחוברות לשיניים על ידי ווים לשיניים קיימות. התותבות עשויות חומר פלסטי ומטרתו להוות הגנה זמנית לטיפול שיניים כללי.

תותבות קבועות מתבצעות לאחר שלב ריפוי החניכיים. ישנה אפשרות להתקנת תותבות שיניים חלקיות או מלאות, לפי הצורך. את החלקיות מתקינים על שתי שיניים בריאות משני צידי המרווח, כאשר החלק האמצעי מהווה גשר. גם תותבות חלקיות אלו, יש מספר סוגים לבחירה ולכל אחת מהן יתרונות וחסרונות. ישנה תותבת שיניים על בסיס שלד ויטילום, תותבת ואלפלסט, ושילוב בין שתיהן.

תותבות שיניים שלמות וקבועות : תותבות אלו מכסות באופן מלא את הלסת. החלק העליון מקובע בפלסטיק אקרילי או 'קומפוזיט'. לעיתים מחדירים רשת לחלק האקרילי לשם חיזוק המבנה ורמת העמידות נחשבת לגבוהה, לפחות כמו של חרסינה. כאשר מתקינים תותבות שיניים תחתונים, ניתן להוסיף גומי לחיזוק האחיזה והפחתת הלחצים.


תותבת חלקית : תותבת חלקית היא שחזור נשלף אשר נתמך על ידי מספר שיניים שנותרו בפה, וכן על ידי החניכיים ועצם הלסת באזורים מחוסרי השיניים. מטרתה של תותבת חלקית היא להשלים את השיניים החסרות בפה. ההבדל בינה ובין תותבת שלמה היא הימצאות של מספר שיניים מקוריות בפה.
ישנן תותבות חלקיות העשויות אקריל, בדומה לתותבת שלמה, אולם, ישנן תותבות חלקיות העשויות משילוב של מתכת דקה עם ווים יצוקים ואקריל, ותהליך הכנתן מורכב וממושך יותר. יחד עם זאת, בשל שילוב זה ובשל תמיכת השיניים, תותבת חלקית נחשבת חזקה יותר ונוחה יותר למטופל.
בכל מקרה, שיניים אותן ניתן להציל על ידי כתרים וגשרים עדיפות על פני עקירתן באופן מוחלט. לעתים אין יכולת כלכלית או רפואית לביצוע שתלים דנטליים או התקנת גשר קבוע ובמקרים אלה, תותבת חלקית היא בהחלט אופציה טובה לטווח הארוך. 
התהליך הטיפולי

התהליך הטיפולי של השמת תותבת חלקית : הוא נגזרת של תוכנית כללית לשיקום הפה. המומחה לשיקום הפה "מציל" את השיניים הניתנות להצלה באמצעות טיפולי שורש, הרכבת כתרים, גשרים, או שתלים במידת הצורך, עוקר את השיניים שאינן מתפקדות ומכין את הפה והחניכיים להתקנת תותבת חלקית בלסת העליונה או התחתונה.
בזמן ההכנות, המטופל מקבל תותבות זמניות אשר הוכנו מבעוד מועד ונועדו להחליף את השיניים באופן זמני, 
עד להכנת התותבת החלקית.

תחזוקת תותבת חלקית : במקרה של תותבת חלקית, יש להקפיד על הגיינת הפה הקפדה יתירה, זאת משום החשש המוגבר להיווצרות עששת בשיניים המאחזות כתוצאה מלכידת שאריות מזון ביניהן לבין חלקי התותבת.
תותבת חלקית, בדומה לתותבת שלמה, יש לנקות באמצעות מברשת מיוחדת ולהשרותה בחומר כימי מיוחד. מומלץ להסירה לכמה שעות ביממה, בעיקר בלילה והכי חשוב, להגיע לביקורות תקופתיות אצל רופא השיניים על מנת לוודא התאמת רקמות ומצב שיניים שנותרו. 
תותבת חלקית מחומרים תרמופלסטיים

 תותבת חלקית מחומר תרמופלסטי היא אופציה למטופל אשר אלרגי לחומר האקריל ולמי שמעוניין בתותבת אסתטית יותר. החומר התרמופלסטי הוא גמיש, דק וקל יותר מאקריל. החומר נקרא תרמופלסטי משום שעל ידי חימומו במים חמים אפשר לנצל את גמישותו ואז להתאימו טוב יותר למבנה השיניים והחניכיים.
באמצעות שחזרים אלה, יש לרופא השיניים אפשרות להתקין תותבת חלקית עם ווים בצבע החניכיים ולא עם ווים מתכתיים, דבר החשוב במיוחד באותם איזורים בפה שהם גלויים יותר לעין ועל כן יש חשיבות אסתטית רבה למראה השחזורים.
כשחסרות יותר משתי שיניים באיזורים הגלויים הללו, אפשר ולעתים אף רצוי להתקין תותבת חלקית מחומר גמיש, המשלב בתוכו שלד מתכתי. כך יתקבל שילוב של ווים אסתטיים באזורים הקדמיים עם חוזק ויציבות באיזורים אחרים, פחות גלויים. 


תותבות שיניים על גבי שתלים
ישנם מצבים, בהם נדרשת השתלה של מספר שתלים אשר ישמשו כעוגן לתותבת יציבה, חזקה ועמידה. התותבת נתפסת על ידי הקלקה ומאפשרת נוחות ברמה מקסימלית. הצורך בהשתלת שתלים נעה בין שתיים עד ארבע שיניים בלסת.
הטיפול הנכון בתותבות שיניים נשלפות
           - חשוב להרכיב תותבות שיניים כל היום, על מנת לאפשר תמיכה ללסת ונשימה תקינה.
           חוסר עקביות  בהתקנת התותבות במהלך היום, יגרום לחוסר התאמה עתידית של התותבת.
           -יש לנקות את תותבות השיניים פעמיים ביום. צריך להסירן ולצחצח אותן במברשת רכה
           ומשחה המכילה פלאוריד.
           -פעם בשבוע, מומלץ, לנקות את השיניים עם חומר מיוחד לניקוי תותבות. את חומר הניקוי
           רוכשים בבית המרקחת.
          -כאשר ישנה בעיה כלשהיא עם התותבת, חשוב להגיע לרופא השיניים ולא לנסות לתקן לבד.
          נזק מזערי עלול להוביל לצורך ברכישה של מערכת תותבות חדשה.

בעיות שכיחות - תותבות שיניים : חוסר התאמה מדויק עלול להוביל לאובדן ואקום. בודקים זאת על ידי הוצאת התותבת, אם אין התנגדות מואקום, יש צורך בתיקון.
לעיתים נוצרות בעיות בבריאות החניכיים, על כן חשוב להקפיד על ניקוי החניכיים באופן שוטף. צבע החניכיים האידיאלי הוא ורוד. אם מופיעה אדמומיות בחניכיים או כאבים, יש לפנות לרופא השיניים.

תותבות שיניים אידיאלי: על מנת שתותבות שיניים יהיו נוחים, אסתטים ויעילים, חשוב לבצע התאמה אישית ופונקציונאלית. לבחון היטב את האפשרויות העומדות בפניכם ולהתייעץ עם מספר רופאי שיניים. מחשבה מוקדמת תמנע מכם עוגמת נפש וחרטה עתידית. פנו לרופא שיניים בעל ניסיון ומומחיות בתחום תותבות שיניים וביחרו את השילוב המתאים לכם. קיימים כיום, מגוון והיצע של פתרונות וטכניקות מודרניות, לציד כל אחת מהן יתרונות וחסרונות, עימדו עליהם.