כתר לשיניים

על ידי : לביב חאזן ב יום שלישי, 1 בינואר 2013 | 9:11:00 אחה״צ


מה זה כתר לשיניים : כתר מסייע לשיקום הפה ומשמש לשם שימור או החזרת פונקציה או אסתטיקה למטופל. למשל במקרים הבאים:
1. שיקום בעזרת כתרים של שיניים שנחלשו ונמצאות במצב פגיע ובעומס סגרי מוגבר אך שעדיין ניתן לשמרן בפה, למשל:
  • עקב התקדמות של עששת נרחבת או סתימות נרחבות.
  • לאחר טיפול שורש עם קירות נותרים דקים ודרוש סיוע כנגד שבירתם.
2. על מנת לשנות צורה או מנח של שיניים, למשל:
  • תיקון מצב סגרי של שן שבקעה כתוצאה משן נגדית חסרה.
  • שינוי אסתטי עקב מנח לקוי, נסיגת חניכיים, צורה או שן שבורה.
3. שיקום מאפשר השלמת שן או שיניים שחסרות בפה על ידי גשר, בעזרת שתלים או בעזרת תותבת.


איך מתבצע הטיפול : אם מדובר בשן לאחר טיפול שורש שמצריכה שיקום, לאחר סיום טיפול שורש יבצע הרופא מבנה. לאחר המבנה בא שלב הכנת השן לכתר. הרופא מכין (משחיז) את השן כך שתוכל לקבל חביקה טובה של הכתר ומבצע כתר זמני. הכתר הזמני משמש עד לשיקום הסופי. כדי להמשיך לביצוע כתר קבוע, הרופא לוקח מידות (מטבע) ועל ידי כך מעביר למעבדה העתק של השן בפה לאחר ההשחזה, מיקומה במרחב בחלל הפה והסגר. הטכנאי במעבדה משתמש במידע המועבר אליו במטבע כדי לבנות את הכתר.


כתר זמני וכמה זמן אפשר להישאר איתו : העניין הוא לא כמה זמן יחזיק כתר זמני אלא מה הסיכונים כאשר נשארים זמן רב מידי עם כתרים זמניים ונמנעים מלהמשיך לשיקום הקבוע. כתר זמני צובר רובד חיידקי - פלאק בקלות רבה יותר ואי לכך קיים גירוי של חניכיים סביבו. התאמת השוליים בכתר זמני נמוכה מזו שבכתר קבוע ולכן ישנה סכנה של התפתחות עששת משנית תחתיו. כל אלו יכולים מגבירים את הסיכון לכשלון השיקום והחמרת הפגיעה בשן אותה מנסים לשמר. לכתר זמני מטרות טובות והכרחיות - הערכה של הכנת השן או השיניים מבחינת אסתטיקה, תגובת חניכיים, פונקציה בסגר, מעקב ושמירה על השן משבר עד לשיקום הקבוע, אך עקב החסרונות המצויינים קודם - כתר זמני כדאי שיהיה כשמו - זמני.                                                               
דוגמא - כתר חרסינה מלא בשן קדמית : שיקום שן בודדת בצורה אסתטית על ידי כתר חרסינה מלא. במקרה זה בוצע כתר פרוסרה.
גם בכתר זמני ניתן להגיע לתוצאה אסתטית. הכתר הזמני משמש את המטופל עד לשיקום הסופי.
השיקום הסופי - כתר המדמה שן טבעית עד לקבלת חיוך הרמוני. במקרה זה של כתר בודד עבור שן קדמית הקושי להתאמת הכתר לשיניים הסמוכות רב יותר.

החשיבות של איכות הכתר והטיפול : העבודה של הרופא ואיכות העבודה של הטכנאי חשובים גם יחד. הן מהפן הרפואי של הישרדות השיקום לטווח רחוק וההשפעה על בריאות הפה והן מהפן האסתטי של התוצאה הסופית. לשם המחשה, ניתן לחשוב על מנתח ששם קוצב לב. כולנו היינו מעדיפים מנתח טוב שישתיל את הקוצב בצורה אופטימלית, חברה שתייצר קוצב לב שיהיה מדוייק ועמיד לאורך זמן. רופא טוב יגדיל את סיכויי הצלחת הניתוח. קוצב איכותי יגדיל את סיכויי הצלחת הניתוח. רק שילוב של שני הגורמים האלו היה נותן לך את התוצאה שהיינו רוצים. עבודה לא מקצועית של הרופא – השחזה אגרסיבית מידי או לא מדויקת, התייחסות לא מספקת לחניכיים הסובבות, חוסר תשומת לב לפרטים במהלך הטיפול, לקיחת מידה לא נכונה, חוסר התאמה של השיקום לשן ועוד - במקרה כזה הטכנאי הכי טוב בעולם יצור כתר לקוי ולהפך.כתר לקוי יכול להוביל לדלקת, אסתטיקה לקויה, תפקוד לקוי ונזק בלתי הפיך לשן, לחניכיים ולעצם. תיקון הנזק תמיד מורכב יותר וצורך זמן רב יותר, שלא לדבר על המחיר.

טיפול במקרה של שן שבורה : כאשר מדובר על שבירת שן קדמית, אם רוב השן קיימת, אסתטית מבחינת הגוון שלה ולא עברה טיפול שורש, אפשר לשקול טיפול שמרני כגון השלמה או ציפוי קומפוזיט. בשימוש בחומרים מתאימים ובידיים מתאימות התוצאות האסתטיות מעולות. אפשרות אחרת היא בעזרת ציפוי חרסינה. אם קיים שבר נרחב מאוד או כאשר קיים צורך אסתטי עקב שינוי גוון השן לצבע כהה מאוד - גוון שחור, אפור עם חוסר תגובה להלבנה לא וויטלית ויש צורך במיסוכו כתר אסתטי כגון כתר חרסינה מלא יכול לתת מענה הולם. הכל בהתאם למקרה הפרטני, גודל השבר, שינוי בצבע השן והציפיות של המטופל לאורך זמן. במקרה של שבר בשן אחורית כגון שן טוחנת או קדם טוחנת, לעיתים ניתן לבצע שיקום בעזרת כתר. תלוי היכן עובר קו השבר – אם קו השבר מערב את השורש במידה רבה ייתכן ולא יהיה ניתן לשמר את השן בעזרת כתר ולא יהיה מנוס מעקירתה ושיקום האזור לפי הצורך בעזרת שתל או גשר. אם קו השבר נמצא מעל קו החניכיים הסיכוי סביר לשיקום בעזרת כתר. כמובן שתמיד יש לשקול את כל החלופות הטיפוליות, מצב השיניים מבחינת התמיכה הגרמית, המצב הקיים בלסת הנגדית ובפה בכלל.
סוגי כתרים: איזה כתר מתאים לשיניים שלי? ישנם סוגים שונים של כתרים. נדון בשיקום שיניים בעזרת כתר יצוק, כתר חרסינה מאוחה למתכת, כתר חרסינה מלא, כתר קפטק / גלוונו.

כתר יצוק

כתר יצוק מלא עשוי מתכת ללא ציפוי (למשל כתר זהב יצוק). מאפשר הכנה שמרנית של השן יחסית לכתרים אחרים אך אינו נותן מענה אסתטי.

כתר חרסינה מאוחה למתכת

כתר חרסינה מאוחה למתכת מורכב מכיפה של מתכת המצופה חרסינה. הנ"ל זול יותר מכתר חרסינה מלא (ללא מתכת) אך יכול לחשוף הילה אפורה – כחולה בצוואר השן לאורך שולי הכתר. הרכב סגסוגת המתכת גם כן חשוב לדוגמא מבחינת גירוי חניכיים והכתמה. קיימות סגסוגות מתכת בסיס, חצי אצילה ואצילה. בהכנה טובה של השן, טכנאי מעבדה טוב בשילוב עם בריאות חניכיים טובה ניתן להגיע לתוצאות טובות.
כיפת מתכת
כיפת מתכת: בשלב הראשון בבניית כתר חרסינה מאוחה למתכת יוצרים כיפת מתכת. זוהי כיפה עם משטח פנימי החובק במגע מדוייק את השן המושחזת המהווה מאחזת לכתר.
כתר חרסינה מאוחה למתכת
כתר חרסינה מאוחה למתכת: בסופו של התהליך מתקבל הכתר במלואו – כלפי חוץ ניתן לראות את החרסינה שנבנתה על גבי כיפת המתכת (החלל הפנימי בעל דפנות המתכת מודבק לשן). ניתן לראות אזור מתכתי הבולט עדיין מאחת הפיאות של כתר חרסינה. זהו וו מתכתי שמהווה עזר בהסרת הכתר במהלך בניית השיקום. טרם ההדבקה מוסר הוו לגמרי.

כתר קפטק או גלוונו

כתר חרסינה שבו כיפת מתכת נעשית בשיטת קפטק (captek) או גלוונו יכול להציע אסתטיקה טובה מאוד ויכול להתאים לשיקום שיניים קדמיות. הנ"ל מאפשר הכנה שמרנית יותר של השן בהשוואה לכתר חרסינה מלא ומאפשר תמיכה של מתכת תחת החרסינה. כתרים בשיטת גלוונו או קפטק מכילים אחוז גבוה מאוד של זהב. הזהב מגרה פחות את החניכיים בהשוואה לכתרי חרסינה אחרים. כמו כן ניתן לבצע עימו התאמה טובה מאוד של שולי הכתר לשן.

כתר חרסינה מלא

כתר חרסינה מלא זהו כתר העשוי מחרסינה בלבד וללא מתכת התוצאה האסתטית שניתן להשיג בעזרת שיקום על ידי כתר חרסינה מלא טובה מאוד, עם זאת הכנת השן הנדרשת כאן הנה אגרסיבית למדי כדי לאפשר תמיכה לחרסינה. חסרון נוסף, מכיוון שאין תמיכת מתכת, ההכנה של כתר חרסינה מלא (ללא מתכת) מצריכה הכנה קפדנית ודרשנית מצד הרופא. גם פה כדי להשיג אסתטיקה טובה צריך מיומנות גבוהה וידע מצד הרופא המטפל בשילוב עם טכנאי מעולה. יש סוגים שונים ושיטות שונות ליצירת כתרי חרסינה מלאים בינהם כתר פרוסרה, אמפרס, אינסראם ועוד. כל מקרה לגופו לכל אחד מהם ייתרונות וחסרונות, ולכל רופא העדפות אישיות.

ההחלטה לגבי סוג הכתר

בכל שיקום, התאמת שולי הכתר לשן באזור הצווארי (החניכי) חשובה מאוד. כתר שאינו מותאם היטב גורם לדלקת ונסיגת חניכיים לאחר זמן קצר יחסית ולפגיעה באסתטיקה. לכן חשובה תמיד הקפדה על הפרטים הקטנים בעת כל טיפול.
ההחלטה לגבי סוג השיקום צריכה להיעשות יחד עם הרופא המטפל בעת בניית תוכנית הטיפול בהתאם למצב הקיים בפה ולציפיות המטופל.
כאשר מדובר בשיקום של שיניים קדמיות כדאי לשקול, מטעמי אסתטיקה, כתר חרסינה מלא ללא מתכת או לחילופין כתר קפטק או גלוונו. כאשר מדובר בשיקום שיניים אחוריות בעזרת כתרים אפשר להגיע לתוצאה אסתטית מספקת גם בשימוש בכתרי חרסינה מאוחה למתכת, שם ניתן להעזר ביתרונות של כיפת מתכת תחת חרסינה.