עקירות שיניים

על ידי : לביב חאזן ב יום שלישי, 1 בינואר 2013 | 7:53:00 אחה״צ


מהי עקירות שיניים : עקירות שיניים מהווים את הבסיס של רבים מטיפולי השיניים הקוסמטיים. לדוגמה, טיפול שתלים דנטלים בדרך כלל דורש עקירת שן בכדי להכין את הפה לפני החדרת השתל. במקרה של טיפול אורתודונטיה ליישור שיניים לעיתים נדרשים עקירות של שיניים כדי לפנות מקום בפה. ישנם גם מקרים שבהם שיניים רקובות ולא ניתן לטפל בחורים של העששת אלא צריך לעקור את השן כדי למנוע זיהום.

הסיבות לעיקור שיניים : ישנן סיבות רבות מדוע נדרשות עקירות של שיניים: במקרים רבים, צריך לעקור שיניים כי הם רקובים, כלומר עצבים וכלי דם בתוך השן פגומים והשן למעשה מתה; עקירות של שיניים מתבצעת על מנת למנוע התפתחות אבצס. קיימות גם מספר סיבות אפשריות אחרות לעקירות של השיניים, לרבות:
* פציעות ותאונות: פציעות או תאונות ספורט, כגון נפילות יכולות לגרום לשיניים ליפול או להיפגע. אם לא מצילים ומטפלים בשיניים מיד, בדרך כלל עקירות יהיו הפתרון היחיד.
* מחלת חניכיים: מדובר במקרה של מחלת חניכיים חמורה. מחלת חניכיים משפיעה על שקעים ועל רקמות החניכיים אשר מחזיקים את השיניים במקום, אם הם נפגעים, השיניים עלולות להיות רופפות, עקירות יהיו חלק מן הטיפול.
* צפיפות יתר: להרבה אנשים אין מספיק מקום בפה לכל השיניים שלהם, והשיניים צפופות. זה בדרך כלל כתוצאה ממבנה לסת קטן מהרגיל, אולם גם אצל אנשים, ששיני החלב נפלו בגיל צעיר מן הרגיל, עשויים לסבול ממצב של שיניים צפופות.

* שיני בינה: שיני בינה יכולים לגרום לבעיות, משום שלאנשים רבים אין מספיק מקום בפה בשביל ששיני הבינה יוכלו לבקוע ולהתפתח כראוי. אם זה המצב נדרשות עקירות של שיני הבינה לפני התפתחות הבעיות.


החלמה לאחר עקירות : רופא השיניים שלך יסביר לך מה מותר או אסור לאכול ולשתות אחרי הליך עקירות שיניים. רוב רופאי השיניים ממליצים להימנע משתייה או אכילת מזון חם מאוד עד שתחושת ההרדמה פגה, כי חוסר התחושה עלולה להוביל לכוויות בפה. במשך 24 השעות הראשונות לאחר העקירה, כדאי להקפיד ולהיצמד לדיאטה של מאכלים רכים ולהימנע ממאכלים קשים או מכאלה שדורשים לעיסה מרובה. לאחר 24 שעות, הפה שלך אמור להרגיש שוב נורמאלי לחלוטין ואתה אמור להיות מסוגל לאכול ולשתות כרגיל.                                 רוב המטופלים מחלימים מהר לאחר עקירות שיניים. רופאי שיניים ממליצים לחולים להימנע מעישון ושתיית אלכוהול במשך הימים הראשונים לאחר העקירה ולהקפיד על תזונה של מאכלים רכים. ניתן לקחת כדור להקלה על הכאב הנמכר ללא מרשם רופא. חשוב לשמור על הפה נקי ככל האפשר לאחר עקירות שיניים, בכדי למנוע זיהום. על המטופלים לצחצח את שיניהם ולהשתמש בשטיפת מי פה על בסיס קבוע. למטופלים שניתוח עקירות שיניים דרש ביצוע תפרים מומלץ לחזור לרופא שיניים לאחר תקופה מסוימת כדי להסיר את התפרים.