ישור שיניים

על ידי : לביב חאזן ב יום חמישי, 3 בינואר 2013 | 2:03:00 אחה״צ

מה זה ישור זיניים : אורתודונטיה, או יישור שיניים (מיוונית "orthos" יישור ו "odous" שן) היא ההתמחות הראשונה ברפואת שיניים. אורתודנטיה עוסקת במחקר וטיפול של פגם בסגירת הפה, אשר עשוי להיות תוצאה של אי-סדירות השניים, חוסר התאמה בין הלסתות או שניהם ביחד. אורתודונטיה היא מחקר של רפואת שיניים, כי היא עוסקת בטיפול בסגירת פה פגומה, לבין שיניים עקומות. טיפול אורתודונטי יכול לעזור לתקן את השיניים, ולהזיז אותם למקום הנכון. טיפול אורתודנטי יכול להתמקד בעקירת שיניים בלבד או מסוגלות לשליטה ושינויי של צמיחת הפה והפנים. בזמן האחרון, אפשר יהיה לקרוא לאורתודנטיה בצורה טובה יותר "אורתופדיית שיניים".

לאורתודנטיה אין חשיבות אסתטית בלבד, אלא חשיבות רפואית לחלוטין, שכן אורך שיניים עודף עשוי לפגוע בחניכיים, וקוצר של השיניים עשוי להשפיע על תנועת הלסת, עד מצב של פגיעה במנח הלסת שיוביל לכאבים ולסבל רב.
אדוארד אנגל היה האורתודנט הראשון, כלומר, רופא השניים הראשון שהגביל את התמחותו לאורתודנטיה. הוא נחשב "אבי האורתודנטיה המודרנית".

טיפולים לצורך יישור שיניים : טיפולים המיועדים על מנת ליישר את השיניים וליצור מראה נאה ואחיד ניתנים על ידי רופאי שיניים המומחים לכך ונקראים בשם 'אורתודנטיים'. הטיפול האורתודנטי אינו קצר טווח. זהו טיפול ארוך, הנמשך לאורך חודשים ושנים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהאורתודנט והמכשור בו הוא משתמש מנסים לצמצם רווחים וליישר את השיניים. התזוזה של השיניים הינה איטית במיוחד ועל כן הטיפול נמשך לאורך זמן ממושך.

מכשור המיועד לצורך יישור שיניים : המכשור שבו נעזרים בטיפולי יישור שיניים מתחלק לשני סוגים עיקריים: ישנם מכשירים שמוצמדים לשיניים ונשארים עליהן באופן קבוע, אשר אינו ניתן להסרה, אלא רק על ידי הרופא בסיום הטיפול. מכשירים אלו מוכרים לנו בשם טבעות, או קוביות, המודבקות על השיניים ונועדו להפעיל עליהן לחץ ולהזיזן למקום המיועד להן. ישנם מכשירים אשר אינם קבועים וניתנים להוצאה על ידי המטופל עצמו, כגון פלטה, גשר וכדומה. לכל מכשיר יש יתרונות וחסרונות ומומלץ לבחור את דרך הטיפול ביחד עם הרופא המטפל ועל פי המלצותיו.

שיטת טיפול : הטיפול הנפוץ ביותר באורתודנטיה הינו הכנסת חוטי מתכת אל תוך סוגר אורתודנטי הקרויי "פלטת שיניים" או "גשר", אשר עשויי מנירוסטה או חומר קרמי אסתטי יותר. החוטים, באינטרקציה עם הסוגרים, נמתכים על השיניים, דבר היוצר לחץ על עליהן ובסופו של תהליך "מזיז" את השניים לעמדתם הרצויה. שיטות טיפול אחרות עשויות לכלול סדים אורתופדיים. סד אורתופדי מורכב על השניים ומאפשר להביא את השניים לעמדתם הרצויה מבלי שאחרים ירגישו כיצד הן זזות. רכיבים נוספים לרבות "פלטות" נשלפות, "כובעי ראש" אשר מחוברים לסוגר אורתודונטי כדי ליצור לחץ על השניים, והתקנים רבים אחרים עשויים לשמש גם כדי להזיז את השניים ועצמות הלסת. בעשור האחרון צברו גם תאוצה שיטות אסתטיות ליישור שיניים הפונות בעיקר למבוגרים שאינם מעוניינים להיחשף עם המכשור האורתודונטי. ביישור שיניים לינגואלי, הסמכים מודבקים על גבי חלקם הלינגואלי (פנימי) של השיניים ובכך המכשור מוסתר. בנוסף קיימות שיטות (כגון invisalign), בהן נעשה שימוש בפלטות שקופות מפלסטיק על מנת ליישר את השיניים.